1995/2 (1) ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Rok/Year: 1995 Ročník/Volume: 1 Číslo/Issue: 2 Jan Roskovec Co nového v Novém zákoně? (Poznámka) Milan Balabán Starý zákon v umění (Poznámka) Milan Balabán Namlouvals mne, Hospodine, a dal jsem se přemluviti. Duc Karol Gábriš Ježíšova dvojitá odpoveď na Petrovo vyznanie Jiří Mrázek Pokušení na poušti František Kunetka Modlitby k eucharistii v Didaché Jan Milíč Lochman Prozřetelnost v neprozřetelných časech Jakub S. Trojan Stuttgartské vyznání vin v perspektivě střední Evropy Jan Heller Dvojí tradice a východisko z ní Jiří Ruml Mistr Jan Hus k Desateru. Dle dogmatu trojičního: 3+7 (D Eva Melmuková Recenze: Max Chaleil (ed.): La France protestante. Histo Pavel Filipi Recenze: Igor Kišš: Výchova ku křesťanskéj dospělosti. ( Jan Heller Recenze: Jiří Prosecký: „Královské knihy “ staré Mezopot Noemi Rejchrtová Recenze: Jana Nechutová (ed.): Úděl a útěcha Jan Štefan Recenze: Jan Milíč Lochman: Desatero. Směrovky ke svobod Jan Heller Recenze: Jiří Hanuš - Petr Fiala: Čas Krista - křesťanst Stanislav Segert Jak recenzovat knihy (příloha) Plný text celého čísla (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-tref_1995_2.pdf"] Obálka (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-00_obalka.pdf"] Obsah (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-00_obsah.pdf"] ****************************************************************************************** * Co nového v Novém zákoně? (Poznámka) ****************************************************************************************** Autor: Jan Roskovec Citace: ROSKOVEC, Jan. Co nového v Novém zákoně? (Poznámka). Teologická re Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-01_roskovec_poznamka.pdf" This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Starý zákon v umění (Poznámka) ****************************************************************************************** Autor: Milan Balabán Citace: BALABÁN, Milan. Starý zákon v umění (Poznámka). Teologická reflexe Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-02_balaban_poznamka.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Namlouvals mne, Hospodine, a dal jsem se přemluviti. Duchovní profil proroka Jeremjáše ****************************************************************************************** Autor: Milan Balabán Abstrakt: O LORD, THOU HAST DECEIVED ME, AND I WAS DECEIVED (Jer 20:7) (Spir It is not possible to separate the message of the Old Testament pr YHWH.—Jeremiah was really ‘vir dolorosus'. His life was very adven the wide circles of people, but—and particularly so—because of the features of the spiritual face of this bitter ‘reporter’ of the wi (king, priests, prophets) proclaiming their absolute independence chosen people every time; nobody can destroy the ‘holy’ temple in ‘praxis pietatis’. The God of Israel is not outside—in the worship not as an immanent entity. (TO BE IN—to be aimed at the new spirit fights not only against the idolatry etc. but even against himself fascinated by ‘God’s sadism’ and, in spite of the ‘hara-kiri’ of t and in the whole history of the people of God. Citace: BALABÁN, Milan. Namlouvals mne, Hospodine, a dal jsem se přemluvit Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-03_balaban.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Ježíšova dvojitá odpoveď na Petrovo vyznanie ****************************************************************************************** Autor: Karol Gábriš Abstrakt: JESUS’ DUAL RESPONSE TO PETER’S CONFESSION OF FAITH The complexities involved in approaching the person and work of Je him in two ways. This occurs in cases where the person confesses J force. Jesus responds to the confession by recognising the value o extremely harshly. A classic example of this is Jesus’ reaction to other places as well. This response indicates an effort to clarify in that Kingdom. Citace: GÁBRIŠ, Karol. Ježíšova dvojitá odpoveď na Petrovo vyznanie. Teolo Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-04_gabris.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Pokušení na poušti ****************************************************************************************** Autor: Jiří Mrázek Abstrakt: DIE VERSUCHUNG IN DER WÜSTE Die Versuchung in der Wüste fällt in verschiedene Zusammenhänge. A hist... “) von einem falschen Verständnis zu befreien, und damit d sowohl der Vergleich mit außerbiblischen Parallelen und literarisc das Abweichen vom Weg, sondern das Erreichen des Ziels auf eine an Citace: MRÁZEK, Jiří. Pokušení na poušti. Teologická reflexe/Theological R Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-05_mrazek.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Modlitby k eucharistii v Didaché ****************************************************************************************** Autor: František Kunetka Abstrakt: DIE GEBETE ZER EUCHARISTIE IN DER DIDACHÉ In der am Ende des 1. Jahrhunderts entstandenen Schrift, die allge diese Gebete auszulegen und zu bewerten. Die schwierigste Frage is sog. narratio institutionis nicht umgehen. Zur Beleuchtung dieser Differenzierbarkeit und Vielseitigkeit der Entwicklung der euchari Citace: KUNETKA, František. Modlitby k eucharistii v Didaché. Teologická r Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-06_kunetka.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Prozřetelnost v neprozřetelných časech ****************************************************************************************** Autor: Jan Milíč Lochman Abstrakt: DIE VORSEHUNG IN DEN NICHT-PROVIDENTIELLEN ZEITEN Im Zyklus von fünf Gastvorlesungen an seiner Heimatsuniversität zu Lehre von der Providenz. Auf dem Hintergrund der bewegten Erfahrun philosophisch-theologischen 'articulus mixtus' neue dogmatische Re Citace: LOCHMAN, Jan Milíč. Prozřetelnost v neprozřetelných časech. Teolog Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-07_lochman.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Stuttgartské vyznání vin v perspektivě střední Evropy ****************************************************************************************** Autor: Jakub S. Trojan Abstrakt: DAS STUTTGARTER SCHULDBEKENNTNIS AUS MITTELEUROPÄISCHER SICHT Dieser Beitrag würdigt die Bedeutung des Stuttgarter Schuldbekennt verabschiedet wurde. Zunächst geht der Verfasser auf die Umstände für die Ökumene sein sollte, daß die deutschen evangelischen Kirch gebracht hat, zu bekennen. Der Autor sieht im StS einen seelsorger Verhältnis von Tschechen und Deutschen nach dem 2. Weltkrieg ein, H.-J. Iwand u.a. mit einer Botschaft der Versöhnung nach Prag kame staatlicher Ebene beitrugen. Nach dem Jahr 1989 treten die tschech z.B. in der Auseinandersetzung mit der Abschiebung der Deutschen a Stellungnahme zur Aussiedlung der Sudetendeutschen gestellt hat. I ist. Er sieht in ihm einen Beleg für die Macht des ersten Schritte einer Gedenkveranstaltung zum 50. Jahrestag des StS am 21. Oktober Citace: TROJAN, Jakub S. Stuttgartské vyznání vin v perspektivě střední Ev Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-08_trojan.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Dvojí tradice a východisko z ní ****************************************************************************************** Autor: Jan Heller Abstrakt: DIE ZWEI TRADITIONEN UND DER AUSWEG Die Entfremdung des Menschen hängt, philosophisch ausgedrückt, mit Weg, hier 'westliche Tradition' genannt, bedeutet, daß sich das Su eignet sich das Objekt an, das Objekt verschwindet zuletzt im Subj Umgekehrte: Das Subjekt identifiziert sich mit dem Objekt, d.h. mi asi). Die Verantwortung des Menschen verschwindet aber auf diesen Frage antworten könnte. Den Ausweg bringt der Personalismus (Marti Personalismus behauptet: Die Welt besteht nicht nur aus dem Subjek Wort kommt. Wenn mich mein ,Du‘ du nennt, also der Akt der Liebe b Citace: HELLER, Jan. Dvojí tradice a východisko z ní. Teologická reflexe/T Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-09_heller.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Mistr Jan Hus k Desateru. Dle dogmatu trojičního: 3+7 (Diskuse) ****************************************************************************************** Autor: Jiří Ruml Citace: RUML, Jiří. Mistr Jan Hus k Desateru. Dle dogmatu trojičního: 3+7 Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-10_ruml_diskuze.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Recenze: Max Chaleil (ed.): La France protestante. Historie et lieux de mémoire. (Sous l Henri Dubief et Jaques Poujol) ****************************************************************************************** Autor: Eva Melmuková Citace: MELMUKOVÁ, Eva. Recenze: Max Chaleil (ed.): La France protestante. Theological Reflection. 1/2 (1995), s. 174-176. Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-11_melmukova_recenze.pdf" This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Recenze: Igor Kišš: Výchova ku křesťanskej dospělosti. (Kompendium katechetiky) ****************************************************************************************** Autor: Pavel Filipi Citace: FILIPI, Pavel. Recenze: Igor Kišš: Výchova ku křesťanskej dospělos Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-12_filipi_recenze.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Recenze: Jiří Prosecký: „Královské knihy “ staré Mezopotámie ****************************************************************************************** Autor: Jan Heller Citace: HELLER, Jan. Recenze: Jiří Prosecký: „Královské knihy “ staré Mezo Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-13_heller_recenze.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Recenze: Jana Nechutová (ed.): Úděl a útěcha ****************************************************************************************** Autor: Noemi Rejchrtová Citace: REJCHRTOVÁ, Noemi. Recenze: Jana Nechutová (ed.): Úděl a útěcha. T Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-14_rejchrtova_recenze.pdf This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Recenze: Jan Milíč Lochman: Desatero. Směrovky ke svobodě. Nástin etiky pod zorným úhlem ****************************************************************************************** Autor: Jan Štefan Citace: ŠTEFAN, Jan. Recenze: Jan Milíč Lochman: Desatero. Směrovky ke svo Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-15_stefan_recenze.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Recenze: Jiří Hanuš - Petr Fiala: Čas Krista - křesťanství v dějinách. Teologický sborní ****************************************************************************************** Autor: Jan Heller Citace: HELLER, Jan. Recenze: Jiří Hanuš - Petr Fiala: Čas Krista - křesťa Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-16_heller_recenze.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Jak recenzovat knihy (příloha) ****************************************************************************************** Autor: Stanislav Segert Citace: SEGERT, Stanislav. Jak recenzovat knihy (příloha). Teologická refl Plný text (pdf) [ URL "ETFN-166-version1-17_segert.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] .