2009/2 (15) ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Rok/Year: 2009 Ročník/Volume: 15 Číslo/Issue: 2 Petr Gallus Calvinovo učení o dvojím předurčení, K 500. výročí naroz Jan Roskovec Stručně a jasně: Calvin o výkladu Písma (Jiřímu Doležalo John Barton Právo a vyprávění v Pentateuchu David Javornický Analýza zápletky starozákonních narativů Jiří Just Italští humanisté ve spisech rané Jednoty bratrské Petr Macek Procesuální teizmus a morální filosofie Tabita Landová Bohoslužby v sémiotické perspektivě: Charles S. Peirce a Petr Gallus Recenze: Schellingova pozdní filosofie jako výzva pro so Martin Wernisch Recenze: Vladimír Urbánek: Eschatologie, vědění a politi Jana Nechutová Recenze: Ian Hazlett (ed.), Rané křesťanství. Počátky a Plný text celého čísla (pdf) [ URL "ETFN-198-version1-tref_2009_15_2.pdf"] Obálka (pdf) [ URL "ETFN-198-version1-tr_uvod_a_ejstrik.pdf"] ****************************************************************************************** * Calvinovo učení o dvojím předurčení, K 500. výročí narození ženevského reformátora ****************************************************************************************** Autor: Petr Gallus Abstrakt: Calvins lehre von der doppelten prädestination Calvin lehrt eine doppelte Prädestination, die dem Trost der Gläub wer erwählt und wer verworfen wird. Die Erwählung kann im Glauben durch die sich der Glaubende versichern und bestätigen kann, dass alltäglichen Erfahrung ergänzt und korrigiert wird. Calvin weiss, Verworfenen einen Glauben haben können – die fides temporalis, die Zeit wieder verschwindet. Durch dieses Randphänomen, dessen Konseq Konzeption in Frage gestellt. Citace: GALLUS, Petr. Calvinovo učení o dvojím předurčení, K 500. výročí n Plný text [ URL "ETFN-198-version1-01_gallus.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Stručně a jasně: Calvin o výkladu Písma (Jiřímu Doležalovi k osmdesátinám) ****************************************************************************************** Autor: Jan Roskovec Abstrakt: Clearly and conscisely: on Calvin’s interpretation of the scriptur One of the popular Calvin’s dicta is his maxim concerning interpre where he develops his views of what should make a good Scripture c the intended (however not realized) edition of Chrysostomus’ expos conception and to distinguish Calvin’s approach from mere literali Citace: ROSKOVEC, Jan. Stručně a jasně: Calvin o výkladu Písma (Jiřímu Dol Plný text [ URL "ETFN-198-version1-02_roskovec.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Právo a vyprávění v Pentateuchu ****************************************************************************************** Autor: John Barton Abstrakt: Law and narration in the Pentateuch The way in which the Old Testament is interpreted depends heavily one genre is preferred to another. The main genres involved here a the primary genre, as it is in the Jewish tradition, then the meth typical for the Christian tradition. In terms of the Pentateuch, t are read in order to illuminate coherently the law and its importa same texts function as more or less universal instructions on how Citace: BARTON, John. Právo a vyprávění v Pentateuchu. Teologická reflexe. Plný text [ URL "ETFN-198-version1-03_barton.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Analýza zápletky starozákonních narativů ****************************************************************************************** Autor: David Javornický Abstrakt: Analysis of the plot in the old testament narratives This study introduces three main models suitable for the analysis „plot structure“). This model was originally developed by G. Freyt to Aristotle. The third model is the „sociolinguistic model“ of W. and the limits of the applications is critically evaluated. If we fruitful and could serve the readers to be more accurate in exeges Citace: JAVORNICKÝ, David. Analýza zápletky starozákonních narativů. Teolo Plný text [ URL "ETFN-198-version1-04_javornicky.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Italští humanisté ve spisech rané Jednoty bratrské ****************************************************************************************** Autor: Jiří Just Abstrakt: ItalIenische humanisten und die frühe brüdernität Obwohl die Brüde an der Wende des 15. und 16. Jahrhunderts immer noch als eine Refo bei der Kirchenverwaltung galt, was auch die ablehnende Haltung zu des Humanismus verursachte, finden wir in diesem Gemeinschaft auch die Unität in der ganzen Reihe ihrer Schriften gerade die Argument in den Werken Liber sine nomine (Petrarca) und De falso credita et schon des Reformationshumanismus) kam erst in der Zeit von Jan Bla Citace: JUST, Jiří. Italští humanisté ve spisech rané Jednoty bratrské. Te Plný text [ URL "ETFN-198-version1-05_just.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Procesuální teizmus a morální filosofie ****************************************************************************************** Autor: Petr Macek Abstrakt: Process theism and moral philosophy Does modern commitment to the autonomy of human reason and experie (The Divine Good: Modern Moral Theory and the Necessity of God) ag Aristotle is right in insisting that this ground must be teleologi the basis of transcendental teleology cannot be any human consensu ground of metaphysical teleology must be neoclassical theism, wher Because of God’s allinclusive relation to reality it is the “divin modern debate on political ethics. Citace: MACEK, Petr. Procesuální teizmus a morální filosofie. Teologická r Plný text [ URL "ETFN-198-version1-06_macek.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Bohoslužby v sémiotické perspektivě: Charles S. Peirce a Umberto Eco jako inspirace pro ****************************************************************************************** Autor: Tabita Landová Abstrakt: The article explores the semiotic concept of sign and its reception theology and points out some of their problems. The second part dea semiotics of U. Eco, and the triadie concept of C'h. S. Peirce. The respect for the various means of expression in liturgy, the questio The purpose of this essay is to emphasize that semiotics doesn’t pr context of the Christian worship Peirce’s realism seems to be more concept and leads to a conception of worship as semiosis at the edg Citace: LANDOVÁ, Tabita. Bohoslužby v sémiotické perspektivě: Charles S. Pe Plný text [ URL "ETFN-198-version1-07_landova.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Recenze: Schellingova pozdní filosofie jako výzva pro současnou trojiční teologii ****************************************************************************************** Autor: Petr Gallus Citace: GALLUS, Petr. Recenze: Malte Dominik Krüger: Göttliche Freiheit. D Teologická reflexe. 15/2 (2009), s. 213-215. Plný text [ URL "ETFN-198-version1-08_gallus_recenze.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Recenze: Vladimír Urbánek: Eschatologie, vědění a politika ****************************************************************************************** Autor: Martin Wernisch Citace: WERNISCH, Martin. Recenze: Vladimír Urbánek: Eschatologie, vědění univerzity (Monographia historica 9), České Budějovice 2008. 303 s Plný text [ URL "ETFN-198-version1-09_wernisch_recenze.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] . ****************************************************************************************** * Recenze: Ian Hazlett (ed.), Rané křesťanství. Počátky a vývoj církve do roku 600. (Na po Frenda.) ****************************************************************************************** Autor: Jana Nechutová Citace: NECHUTOVÁ, Jana. Recenze: Ian Hazlett (ed.), Rané křesťanství. Poč (Na počest W. H. C. Frenda.) Přeložil Petr Kitzler. Brno, CDK 2009 Plný text [ URL "ETFN-198-version1-10_nechutova_recenze.pdf"] This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) [ URL "http:// creativecommons.org/licenses/ by/4.0/"] .