2019/1-2 (32) ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Rok: 2019 Ročník: 32 Číslo: 1-2 Název: Profese a spolužití za nepříznivých okolností: k desetiletí oboru Komunitní, krizov práce – diakonika Uspořádala: Bohumila Baštecká Obsah Bohumila Baštecká, Karel Šimr, Anna JuráčkPředmluva: Diakonice je deset let! Úvodní slovo Ondřej Fischer: Profesionalismus a/nebo bázeň a chvění? neboli P Květoslava Princová: Kdo ochrání (jejich) lidskou důstojnost? Karel Šimr: Komentář k textu „Kdo ochrání (jejich) lidskou d (Za) co můžou média: Standardy psychosociální kr Úvodní slovo Karel Šimr: Co kdy jedny potká zlého, želí všichni jako svéh Petr Jandejsek: Diskusní příspěvek k článku Karla Šimra „Co kdy Bohumila Baštecká: Na hranicích mlha aneb „nová my“ rozmanitých Alena Rousková: Rodinná odolnost z pohledu sanace rodiny Úvodní slovo Ondřej Kolář: Může víra v Boha zdůvodnit důvěru v člověka? Oleg Alborov, Vítězslav Vurst, Bohumila BaBeslan 2004 David Tichý: Civilní ochrana a Frenštát po výbuchu Vrah, matka a obnova vztahů Doslov Celé číslo ke stažení (pdf) [ URL "ETFN-545-version1-sat_2019.pdf"] ****************************************************************************************** * Profesionalismus a/nebo bázeň a chvění? neboli Profesionalismus jako zdroj životních jis ****************************************************************************************** Autor: Ondřej Fischer Abstrakt: Souhrn Téma a jeho zakotvení: Téma profesionality a profesionalis ním v kontextu profesní etiky, etiky v podnikání či obchodní etik uniknout obecnějším oblastem individuální a sociální etiky, které Předporozumění: Text je příspěvkem k úvahám o nepříjemných situac obavami o vlastní bezpečí či s nabouráním našich každodenních jis vzájemně blízko, kdo jsou v určitém smyslu na sobě závislí. Napří – ať již oprávněné, nebo ne. První dojem z takového společenského důvěry a bezpečného řešení je vítána. Zůstává otázkou, zda je tak v okamžicích ztráty bezpečných vztahů mohou objevit, skutečně hod druhý pohled chybí. Tuto otázku směřuji do konkrétních mezilidský Je důvěra, které se tyto profesionální vztahy ve společnosti těší a především v obecně rozšířeném chápání profesionality se má za t kterou máme obvykle s pojmem profesionalita spojenu, také ilustru není nezbytně nutné. Svědčí o tom ostatně i rozvoj profesionaliza Domnívám se však, že nikoliv vyloučení nejistoty, ale naopak posí efektivního profesionalismu. S odkazem na inspirativní myšlenky S záruky bezrizikových služeb na jedné straně, a nárokem na iniciat základ pro ryzí postoj křesťana. Pokusím se doložit, že i správná je pak vůči této nejistotě nepostavit jistotu, ale určitou základ přetrvávajícím rizikům a nejistotám, jímž se náš každodenní svět, samo pojetí profese vzniká jako oborově vymezená společensky pros ze strany profesionálů vůči společnosti.? Stav věcí, který takto průvodní jev potvrzující očekávané jistoty, jimiž nás globalizova Klíčová slova: profesionalismus – profesní etika – ctnosti – nejistota Citace: FISCHER, Ondřej. Profesionalismus a/nebo bázeň a chvění? neboli P 1-2, s. 5-15. Článek ke stažení (pdf) [ URL "ETFN-545-version1-profesionalismus ****************************************************************************************** * Kdo ochrání (jejich) lidskou důstojnost? ****************************************************************************************** Autor: Květoslava Princová Abstrakt: Téma a jeho zakotvení: Hlavním cílem humanitární pomoci je ochran hlavně křesťanství a osvícenství. Humanitární pomoc lze ukotvit v Podnětem k napsání tohoto příspěvku byla migrační vlna 2015 a sku odpovědět na otázky studentů ohledně ochrany lidských práv migran svůj hlavní úkol, se v dnešním globálním světě komplikuje, pokud pouze dobrovolným – dodržováním jsou však lidská práva a lidská d Kritická reflexe: Problematika humanitární pomoci migrujícím lide dostávají do velkých existenčních problémů, avšak na rozdíl od mi povinnosti. Etické a politické problémy jsou v případě pomoci mig Klíčová slova: lidská práva – lidská důstojnost – migrace – humanitární pomoc Citace: PRINCOVÁ, Květoslava. Kdo ochrání (jejich) lidskou důstojnost? St Článek ke stažení (pdf) [ URL "ETFN-545-version1-kdo_ochrani_jeji ****************************************************************************************** * Co kdy jedny potká zlého, želí všichni jako svého – „Vzájemná participace“ v kontextu te ****************************************************************************************** Autor: Karel Šimr Abstrakt: Souhrn Předporozumění: Článek předkládám jako teolog, který usilu diakonické teologie, která reflektuje solidární praxi v kontextu zakotvení: Participace z hlediska pomoci a spolupráce po neštěstí psychosociální krizové pomoci a spolupráce zaměřené na průběh a v UK ETF v roce 2009. Perspektiva pomoci a spolupráce po neštěstích globálního kontextu materiální chudoby. Cíl příspěvku: Popsat kře reflexi tématu mohou obohatit poznatky psychosociální krizové spo pojatém chápání pojmu nejde jen o zvýšení možností účasti „zasaže společnosti a participace druhých na zkušenosti první skupiny exi zakotvení, tak představuje významný přínos pro praxi solidárního sociálně politické perspektivy a individuální motivace stejně jak další zkoumání považuji otázku, zda a nakolik je možné teologicko společnosti, neboť plně začleňující společnost zůstává v křesťans Klíčová slova: diakonie – participace / účast – začlenění – sociální pomoc – sdí Citace: ŠIMR, Karel. Co kdy jedny potká zlého, želí všichni jako svého – 32, č. 1-2, s. 59-82. Článek ke stažení (pdf) [ URL "ETFN-545-version1-co_kdy_jedny_pot ****************************************************************************************** * Na hranicích mlha aneb „nová my“ rozmanitých ****************************************************************************************** Autor: Bohumila Baštecká Abstrakt: Souhrn Předporozumění: Dovednost vytvářet „nová my“ je pro absolv s tím zeptal, kde se „nová my“ vzala. Uvědomila jsem si, že jsem Sebevymezování menšin a představy o začleňování zvýrazňují zájmy být i slabé hlasy a moc může být kontrolována („nerozhodujte o ná mnoho. Obraz společnosti se tříští a závazek vůči společnému – se se vytvořila náhodná uskupení vyjadřující společnými činy sílu so světa zní: Jak spolu všichni budeme žít? V odpovědi na ni vybírám ekologického paradigmatu a jeho praktických aplikací (rovnovážné minulého století. Cíle příspěvku: Přiblížit pojetí „nových my“ v (jazykové) podmínky pro tvorbu „nových my“ v uskupeních a společe Hlavní myšlenky: Řízený vznik nových my neboli vytvoření sdílenéh transdisciplinarity. Potřeba či touha vytvářet (proměnlivá) uskup jazyce, a povahy sjednocujících úkolů. Kritická reflexe: Transdis proto se o jejích přínosech zatím méně pochybuje. Důvodů pro tvor pomohla vyjasněním témat „začlenění vs. vzájemnost“, „patření a i dvojí identita jako riziko pro stabilitu společnosti“. Zůstává té rozhraní v našich vlastních hlavách. Citace: BAŠTECKÁ, Bohumila. Na hranicích mlha aneb „nová my“ rozmanitých. Článek ke stažení (pdf) ****************************************************************************************** * Rodinná odolnost z pohledu sanace rodiny ****************************************************************************************** Autor: Alena Rousková Abstrakt: Souhrn Předporozumění: Na samém počátku spolupráce s ohroženými r vrstvy, tedy i od toho mého. Přemýšlela jsem nad tím, jak účelně považuji za dobré. Toto mé přemýšlení se odehrávalo v době, kdy j odbornou literaturu a všímat si toho, co mě v jednotlivých rodiná povšimla, že u ohrožených rodin vidím nejen funkční mezilidské vz Téma a jeho zakotvení: Pojem odolnost se v různých oborech začal se zájem od odolnosti jedince přesunul časem k odolnosti rodin a problému, zvýrazňovány jsou zdroje a silné stránky a proces odoln práce s rodinou. Cíle příspěvku: Zachytit a ukázat proces rodinné v sanaci rodiny. Metodologie: Kazuistika vznikla na základě rozbo a poskytovatelem sociální služby, terénní deník, individuální plá zpracována pomocí dynamického porozumění rodině v její situaci. Z několika let z pozice pracovnice sociálně aktivizační služby pro obnovy sil a zdrojů navzdory nepříznivé zátěži. Perspektiva odoln reflexe: Na začátku předkládaného příběhu stojí jedna sociální pr rodin), které se snaží napravit její rozhodnutí. Můžeme se díky t partnersky doprovázíme rodiny, které žijí v mnoha nepříznivých zá specifickými silami a zdroji? Reflektujeme dostatečně naše rozhod Klíčová slova: rodina – rodinná odolnost – sanace rodiny Citace: ROUSKOVÁ, Alena. Rodinná odolnost z pohledu sanace rodiny. Studie Článek ke stažení (pdf) [ URL "ETFN-545-version1-rodinna_odolnost ****************************************************************************************** * Může víra v Boha zdůvodnit důvěru v člověka? ****************************************************************************************** Autor: Ondřej Kolář Abstrakt: Souhrn Téma a jeho zakotvení: Důvěra v člověka (či obecně důvěra zásadní roli, teologicky je „bezdomovcem“. Reformace nově zdůrazn Bibli, avšak důvěra vůči člověku bývá v teologii traktována spíš kánonu teologických témat signalizuje jistý deficit teologie v re teologickém zpracování. Je důvěra v člověka vůbec něco žádoucího? nevychází z inherentní důvěryhodnosti člověka. Vyplývá z víry, že Bibli je důvěra ambivalentním pojmem. Na jedné straně bibličtí pi druhé straně Ježíš zve k lásce a odpuštění, k němuž jistě patří t hříchem nelze hlásat bezmeznou důvěru, ale je možné a nutné ji tr podrobnější pojednání. Klíčová slova: důvěra – teologická antropologie – víra v Boha – strach Citace: KOLÁŘ, Ondřej. Může víra v Boha zdůvodnit důvěru v člověka? Studi Článek ke stažení (pdf) [ URL "ETFN-545-version1-muze_vira_v_boha