IDEA 12 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Inclusive Direction in Education of Adults on Article 12 - Vzdělávání dospělých o článku právech osob se zdravotním postižením ****************************************************************************************** EU Erasmus+ 2016-1-CZ01-KA204-023975 IDEA 12 www.idea12.eu [ URL "http://www.idea12.eu"] Projekt odstartoval 1. září 2016 a skončil v prosinci 2018. Zúčastnili se ho lidé s postiž s dalšími představiteli osmi organizací ze šesti zemí - České republiky, Litvy, Lotyšska, republiky, Španělska, Velké Británie. Koordinátorem projektu byl český QUIP (Kvalita v pra českým partnerem projektu byla Univerzita Karlova - Evangelická teologická fakulta zastupo Bašteckou a Hanou Janečkovou. ****************************************************************************************** * 1. Co měl projekt docílit? ****************************************************************************************** Projekt byl ctižádostivý. Cílů měl několik. - Zvýšit povědomí veřejnosti o Úmluvě osob se zdravotním postižením. Úmluva zdůraznila rov pro všechny, tedy například pro osoby s mentálním postižením nebo s demencí. Naše republik přihlásila v roce 2010. Zásady Úmluvy však ještě nenaplňuje. Lidé už nesmí být zbavováni s by bylo protiprávní. Stále ještě je ale u nás dost osob ve svých právech omezených. Přitom Jsou jiné způsoby, jak se mohou lidé chránit před špatným rozhodnutím. Jedním z nich je ro podporou. - Seznámit laickou i odbornou veřejnost s podporou při rozhodování. Objasnit, co to je, ja kde se to využívá. - Učit lidi začleňujícím způsobem. To znamená, aby o svéprávnosti a podpoře při rozhodován kteří mají s věcí osobní zkušenost. Protože nejlépe vědí, jaké to je žít s postižením, boj svéprávnosti a využívat podpory při rozhodování. ****************************************************************************************** * 2. Proč si projekt tyto cíle kladl? ****************************************************************************************** Protože lidé, kteří ho vytvářeli, věří rovnosti lidí. Věří také, že můžeme žít ve světě be sebe navzájem důležití. Vzájemně si pomáhat. ****************************************************************************************** * 3. Co projekt skutečně docílil? ****************************************************************************************** Dopad projektů se těžko měří i obtížně odhaduje. Nicméně organizátoři věří, že přispěl k r vzájemnosti lidí a ke spolupráci zájmových skupin. Z hlediska výstupů splnil zadání. Vznikl právnický rámec pro výklad článku 12 Úmluvy o prá zdravotním postižení, Kniha dobré a slibné praxe [ URL "ETFN-717-version1-best_practice_cz tréninková [ URL "ETFN-717-version1-handbook_cz.pdf"] . Každá organizace uspořádala jednod setkání, kde učili ve dvojicích lektoři s postižením a bez postižení. PROKLIK NA POZVÁNKU ČESKÉHO SETKÁNÍ + NA FOTOGRAFIE. Za ETF UK lze říci, že nás zaujala metoda snadného čtení. Snadné čtení je jeden z projevů designu neboli začleňujícího designu pro všechny. Jde o to udělat věci tak, aby je mohli p lidé - s postižením či bez postižení. Snadné čtení znamená podpořit různými způsoby srozum informace obsažené v textu. Přeložili a zkrátili jsme metodiku, kterou nám v rámci projektu poskytla organizace Change Británie. PROKLIK na Easy Read překlad z Change leden 2019 Díky spolupráci se slovenskou K máme ilustraci, jak může snadné čtení vypadat v praxi. PROKLIK na Easy read slovensky čl. též QUIP se vydal cestou snadného čtení. Snahou např. je, aby bankovním informacím porozum mentálním postižením. ****************************************************************************************** * 4. Co se nepovedlo? Co příště dělat jinak? ****************************************************************************************** Měl to být projekt, který překračuje hranice - kromě mezilidských i ty mezi zeměmi, postiž institucemi. V některých oblastech je ale spíše vytvářel. Pravděpodobně proto, že na začát nevěnovali dost času a úsilí na to, aby vytvořili celek. A v něm si řekli, že budou důsled čemu věří. Věří-li rovnosti, důležitosti každého člověka, úctě (s projevem např. ve snadné by se rovnost, důležitost a úcta měly projevovat v průběhu celého projektu a týkat se všec zúčastněných stejně jako zájmových skupin. Namísto toho se projekt zaměřil na výsledné dosahování rovnosti u druhých. Nezačleňoval. N materiál projektu nebyl psán ve snadné řeči, nýbrž ve složité řeči právnické, v oborové ha zájmy lidí s postižením. A to i těch, kteří měli být projektem vyškoleni, aby o tématu moh Zároveň projekt nenahlížel vlastní předpojatosti. Volba právnické řeči byla zdůvodňována t soudci nevzali výstupy projektu vážně. Učíme se stále znovu. Snad už příště se nám podaří včas zahlédnout přílišnou ctižádost. A pečlivěji vytvářet společenství, kde jsou si lidé svým hlasem rovni - ať jde o lidi s ment nebo o soudce. ****************************************************************************************** * 5. Co díky projektu plánujeme? ****************************************************************************************** Skupina lidí, která se díky projektu více seznámila, bude spolu pokračovat v díle. V Karol 2019 vyjít učebnice o podpoře při rozhodování psaná jednoduchým jazykem Rozhodujeme se s p Jsme rádi, že spolu a s tématem neztratíme kontakt. Zarealizační tým: Bohumila Baštecká, Hana Janečková a spolupracovníci: Barbora Mikulová, J Michaela Timoracká, únor 2019.