Prameny křesťanství: Rozhovor obrazů a slov ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Většina lidí se podobá zimnímu počasí – jsou vrtošiví a nevypočitatelní.NEVĚŘITra již způs mnoho dobra a víra mnoho zla. Epicharmos říká: ,Nezapomeň nevěřit, neboť nedůvěra je páteř ’ Na jednu stranu nevěřit pravdě přináší smrt a věřit znamená život, na Text:u stranu věří člověk lži a nevěří pravdě, stahuje ho to do zkázy" Petra Klašková Klement Alexandrijský, Stromata IV.III.8.1-4,Praha: Oikoumené, 2008, 169Ilustrace: Tereza Raušová „Poznání sebe sama je patrně nejdůležitějším ze všech poznatků, neboť poDOBROi někdo sám s pozná Boha, a kdo zná Boha, ten se Bohu připodobní – ne tím, že by chodil ověšený zlatem a až po zem, ale tím, že bude konat dobro a že omezí své potřeby na minimuText: Tereza Vitoušová Klement Alexandrijský, Vychovatel III.1.1, Praha: Oikoumené, 2019, 512. Ilustrace: Tereza Čermáková „Získání pravého náboženství je jako získávání řemesel, obojí roste kousZÍSKATkousku, učeň ničím pohrdat. Když člověk pohrdá prvními věcmi za to, že jsou malé a nepodstatné, nikdy n dokonalé moudrosti.“     Text:                         Zdeněk Klaban Basil Veliký, On the Spirit I.2 Ilustrace: Markéta Pěničková „Bůh je neviditelný, ale známý ze svých činů… i slepec, i když nevidí slVYZAŘUJEe cítí, ja vyzařuje teplo, ví, že je slunce nad zemí“. Text: Atanáš, On the Incarnation 32 Mária Kopecká Ilustrace: Kateřina Kadlecová „Nikdo ho neviděl ani nemůže vidět, světlo kolem něj je nepřístupné, a jPOJMOUTikost nemá slibovat pochopení a vyjádření nekonečné Přirozenosti za pomoci významu jmen je jako mysle je možné pojmout celé moře do vlastní dlaně. Text: Lenka Fílová Řehoř z Nyssy, Against Eutomius VII.4. Ilustrace: Veronika Jírovská „Podle Kazatele [biblická kniha Kazatel] jsou v tomto světě dvě kritériaOKAMŽIK1o dobra pr věc, o niž v přítomném čase usilujeme, a to přiměřenost a správné načasování. To je princi vyjadřuje slovy: ,Všechno má svůj čas a každá věc správný okamžik.’“ Text: Řehoř z Nyssy, Homilie na knihu Kazatel VI (Kaz 3, 1-4), Praha: OikoumenVladimir Kočandrle Ilustrace: Kamila Raputová „Podle Kazatele [biblická kniha Kazatel] jsou v tomto světě dvě kritériaOKAMŽIK2o dobra pr věc, o niž v přítomném čase usilujeme, a to přiměřenost a správné načasování. To je princi vyjadřuje slovy: ,Všechno má svůj čas a každá věc správný okamžik. “ Text: Řehoř z Nyssy, Homilie na knihu Kazatel VI (Kaz 3, 1-4), Praha: OikoumenPetr Chytil5. Ilustrace: Michaela Kamišová „Pokud tedy někdo převezme moc nad vlastním ušlechtilým zrodem a díky ctCHVÍLEsebe učiní B dítě, je to člověk, který zná správnou chvíli pro dobré zrození, a právem se raduje jako v evangeliu, ,protože na svět přišel člověk’. Naopak kdo se stal ,dítětem Text:’, ,synem záh a ,potomkem temnoty’, … nezná správný okamžik …Je totiž jedna správná chIvo Kostelacrodí d života“. Ilustrace: Řehoř z Nyssy, Homilie na knihu Kazatel VI (Kaz 3, 1-4), Praha: OikoumenFilip Šenkeřík25. „Člověče, pověz mi: Eliáš svolal z nebe oheň, a oheň sestoupil. Elizeus KŘESTl Pánovo jmén z vody vyplavala železná sekera, která se do ní potopila. Podívej, to je další druh křtu. Protože každý, člověk je před svým křtem těžký jako železo a potápí se. Text:e nechá pokřt se už železu nepodobá, ale je nadnášen jako nějaký lehký kus dřeva z ovoDaniela Knorrová Ambrož, O svátostech II.4.11, in Křestní Katecheze, Praha: Oikoumené, 17Ilustrace: Michaela Sterzová „A Ty jsi volal z dálky: ,Ano, já jsem, který jsem’ (2. Mojž. 3,4)! A slPROBUZENÍ tento hl se slýchá v srdci, a veškerá má pochybnost se rozplynula. Spíše bych byl pochyboval o tom, než že není Pravda, která se poznává ze stvořených věcí. … Ale když jsi Text:ou hruď přiti nevědomou hlavu a zavřel jsi mé oči, aby neviděly marnost (Žalm 118,37),Eva Hrubá jsem se utišila se šílenost má. Probudil jsem se v Tobě a viděl jsem, že jsi zcela jinak nekonečný prohlédnutí nevycházelo z očí tělesných.“ Ilustrace: Tereza Piskláková Augustin, Vyznání VII.11a14, Praha: Kalich, 1990, 209 a 213. „[Viktorin] říkával Simplicianovi ne veřejně, nýbrž tajně a důvěrně: ,VěJSEMe jsem křesťan však odpovídal: ,Neuvěřím a nebudu tě počítati mezi křesťany, dokud Tě neuvidím v chrámě K ’ A on usmívaje se řekl: ,Tedy stěny dělají křesťany? ’“ Text: Filip Outrata Augustin, Vyznání VIII.2, Praha: Kalich, 1990, 230 Ilustrace: Barbora Přihodová „Obávejme se Boha jako šelem. Viděl jsem lidi, jak okrádali poutníky a BMILUJMEnebáli, ale zaslechli štěkot psů, okamžitě utekli. Co nedokázal strach před Bohem, to zajistil strach Milujme Pána stejně, jako ctíme své přátele. Často jsem viděl, jak lidé Text:cují Boha, pr jim byl úplně lhostejný; a viděl jsem též lidi, jak milují své příbuzné.Miloš Feller malič zarmoutili, zapojili všechno své umění i mysl, trápili se a činili si kvůli svým milým výč pak sami či skrze své přátele a dárky dosáhli původního stavu vzájemné lIlustrace: Jan Klimak, Nebeský žebřík 1.17, Červený Kostelec, Pavel Mervart, 2015, Markéta Ondrouškov „Bůh je životem všech svobodných bytostí: je spásou pro všechny, věřící NESTRANNÝí, sprave nespravedlivé, zbožné i bezbožné, vyrovnané i vášnivé, mnichy i laiky, mudrce i prosté lid i churavé, mladé i staré. Je jako příliv světla, jako pohled na slunce, Text:změna počasí, v něm není změna: „Neboť Bůh nikomu nestraní.“ Michal Pařízek Jan Klimak, Nebeský žebřík 1.4, Červený Kostelec, Pavel Mervart, 2015, 5Ilustrace: Český překlad zde není přesný, proto používám vlastní. Eliška Dvořáková „Tak i my chceme vidět to, co je možné vidět, ,neboť vidíme jako v zrcadOBRAZYn v hádance“ tom obrazu jsme požehnáni. Bůh na začátku učinil obraz a ukázal nám obrazy, protože učinil podle Božího obrazu. Také Abraham a Mojžíš a Izajáš a všichni proroci viText:obrazy Boží a samotné Boží bytí. …Bůh řekl Mojžíšovi, když se blížil …k [hořícímu keřiHana Říhováopánky, půda, na které stojíš, je půda svatá.’“. Ilustrace: Jan z Damašku, On the Divine Images, II.20       Dana Morávková „Nejsou totiž zásluhy lidí takové, že by si právem zasloužili život věčnZÁSLUHYže by Bůh n činil bezpráví, kdyby mu ho nedaroval. …všechny zásluhy jsou Boží dar, a tak člověk spíše je dlužníkem Boha než Bůh člověka“. Text: Marek Janovský Bernard z Clairvaux, Zvěstování Páně I.2, in Bernard z Clairvaux, Kázání během roku, Praha OP, 2022, 39. Ilustrace: Pavla Kašpárková „Jsou jistě tací, kteří sice promíjejí křivdy, takže se nemstí, ale přecLASKAVOSTyčítají. zase, i když mlčí, přece to zůstává uloženo hluboko v jejich mysli a v duši si uchovávají jedno z toho není úplné odpuštění. Daleko od toho všeho je nekonečná BožText:kavost.“ Eliška Marková Bernard z Clairvaux, Šestá neděle po Seslání Ducha svatého II.4, in Bernard z Clairvaux, K během roku, Praha:Krystal OP, 2022, 83. Ilustrace: Anna Dvořáková „Duše tělo oživuje a smysl vydechuje; tělo si duši přitahuje, a smysl otTAJEMSTVÍslové pak se duše a vábí tělo. Obdařujeť duše tělo životem, tak jako oheň vlévá světlo tmám: dvěma h vládnouc mohutnostem rozumem a vůlí, které jsou jaksi jejíma pažema… rozText:ápe v Bohu dl sil tajemství Božství a Člověčenství; …Vůle skutek zahřívá, duch ho přijEva Miléřoválodí, skutek chápe, an poznává ho dobrým nebo špatným“. Ilustrace: Sv. Hildegarda, Vidění IV, in Svaté Hildegardy Cestyvěz nebo Vidění a ZjBarbora Theodora Č 2010, 79-80. „…sladkost Ducha svatého je nesmírná a zcela obepíná všechna stvoření v ZÁŘE milosti takov způsobem, že žádná zkaženost v celistvosti spravedlivé plnosti ji neničí. Jelikož má sama řečiště, vylévá všechny potůčky svatosti v jasnost jeho síly, v níž se nText:zá skvrna jak špíny. Proto je sám Duch svatý ohnivý a jeho zářivá čistota, která silněPetr Miencilhnivé nebude nikdy zničena, a tak je jím veškerá temnota hnána na útěk. Ilustrace: Hildegarda z Bingen, Scivias Domini IV, in Sabina Flanagan, Hildegard ofViktorie Sýkorová9 Visionary Life. London and New York: Routledge, 1990, 62, přeložil Mirek Zvelebil. „…sladkost Ducha svatého je nesmírná a zcela obepíná všechna stvoření v VYLÉVATlosti takov způsobem, že žádná zkaženost v celistvosti spravedlivé plnosti ji neničí. Jelikož má sama řečiště, vylévá všechny potůčky svatosti v jasnost jeho síly, v níž se nText:zá skvrna jak špíny. Proto je sám Duch svatý ohnivý a jeho zářivá čistota, která silněMirek Zvelebilivé nebude nikdy zničena, a tak je jím veškerá temnota hnána na útěk. Ilustrace: Hildegarda z Bingen, Scivias Domini IV, in Sabina Flanagan, Hildegard ofKatsyarina Skiba79 Visionary Life. London and New York: Routledge, 1990, 62, přeložil Mirek Zvelebil. Viz též Hildegarda z Bingen, Nebeská harmonie, Brno: Malvern, 2015. „Neboť v těchto třech je celý náš život: přirozenosti, milosrdenství a mVŠECHNO od nich má skromnost a jemnost, trpělivost a soucit; nenávist k hříchu a zlovolnostem. A takto je Jež Matkou, …. [a v přirozenosti, milosrdenství a milosti] rozumím třem způsText:Božího mateřs [jejich] délce a šířce a výšce a bezedné hlubině. A všechno to je láska.Zdeňka Heřmánková Juliana z Norwiche, Revelations of the Divine Love LIX.149, Ilustrace: celý text: https://www.gutenberg.org/files/52958/52958-h/52958-h.htm Klára Kozlová „Kde je láska a moudrost, tam není strach ani bezradnost. NAPOMENUTÍ Kde je trpělivost a pokora, tam není hněv ani zármutek. Kde je radostná chudoba, tam není chamtivost ani lakota. Text: Kde je pokoj a rozjímání, tam není neklid a rozčilování. Marek Bárta Kde střeží dům bázeň Páně, tam nepřítel nenajde přístup. Kde je milosrdenství a zdrženlivost, tam není nestřídmost ani tvrdost.“ Ilustrace: Jana Kybicová František z Assisi, Napomenutí, in Františkánské prameny I, Řím-Velehrad: Křesťanská Akade 1982, 41; celý text na https://frantiskanstvi.cz/FP 0I.pdf [ URL "https://frantiskanstvi.c %200I.pdf"] „Kde je láska a moudrost, tam není strach ani bezradnost. NAPOMENUTÍ Kde je trpělivost a pokora, tam není hněv ani zármutek. Kde je radostná chudoba, tam není chamtivost ani lakota. Text: Kde je pokoj a rozjímání, tam není neklid a rozčilování. Jaroslava Novotná Kde střeží dům bázeň Páně, tam nepřítel nenajde přístup. Kde je milosrdenství a zdrženlivost, tam není nestřídmost ani tvrdost.“ Ilustrace: Petronela Prokopčá František z Assisi, Napomenutí, in Františkánské prameny I, Řím-Velehrad: Křesťanská Akade 1982, 41; celý text na https://frantiskanstvi.cz/FP 0I.pdf [ URL "https://frantiskanstvi.c %200I.pdf"] Nejvyšší, všemohoucí, dobrý Pane, CHVÁLOZPĚV Tobě buď chvála, sláva, čest a všechno dobrořečení. Patří tobě jedinému, Nejvyšší, Text: A žádný člověk není hoden vyslovit tvé jméno. Felipe Dittrich Ať tě chválí, můj Pane, všechno, co jsi stvořil“ Ilustrace: František z Assisi, Chalozpěv stvoření, in Františkánské prameny I, Řím-Anna-Marie Kohutov Akademie, 1982, 71; celý text na https://frantiskanstvi.cz/FP 0I.pdf [ URL "https:// frantiskanstvi.cz/FP%200I.pdf"] I Ty se vždy raduj v Pánu a nepoddávej se žádné truchlivosti, v Kristu nSLADKOSTí paní, ra andělů a koruno sester! Ponoř svou mysl do zrcadla věčnosti, svou duši do blaha slávy, své do krásy božské podstaty. A když budeš takto uvažovat o Bohu, celá se přText: v obraz jeho abys pocítila to, co pociťují jeho přátelé: tajemství sladkosti, kterou Olena Chemodanovav kterou ukryl před těmi, kdo v tomto klamném a nepokojném světě chytají do léček své zaslep ctitele. Ilustrace: Sv. Klára, Třetí list sv. Anežce Pražské, Svaté Kláry spisy 2888-2889 inKlára Pavlovcovára Český Těšín: COR JESU, 1994, 255, celý text na https://www.frantiskanstvi.cz/FP 0II.pdf [ URL "https://www.frantiskanstvi.cz/FP%200II.pdf „Zrcadlo hmotných věcí slouží nejen k tomu, abychom nazírali Boha skrze OSVÍCENÍy podle st také abychom nazírali, nakolik je v nich Bůh svým bytím, svou mocí přítomností. Toto nazír vyšší než předchozí, proto je také druhým stupněm osvícení, který nás přText: k nazírání B všech věcech, jež vstupují do naší mysli prostřednictvím smyslů.“ Réka Gombár-Derzsi Sv. Bonaventura,  Putování mysli do Boha 2.1,Krystal, Praha, 1997,42; Ilustrace: celý text na https://www.frantiskanstvi.cz/lud/Itinenarium.pdf [ URL "htPolina Svistunova www.frantiskanstvi.cz/lud/Itinenarium.pdf"] „Vždyť dobro znamená darovat se, takže nejvyšší Dobro se dává v nejvyššíDAROVAT Sv. Bonaventura,  Putování mysli do Boha 6.2,Krystal, Praha, 1997, 58; Text: celý text na Marek Polášek https://www.frantiskanstvi.cz/lud/Itinenarium.pdf [ URL "https://www.frantiskanstvi.cz/lud Itinenarium.pdf"] Ilustrace: Daniela Pechanová „Když pátráš, jak se to stane, ptej se milosti, ne nauky, touhy, ne poznPTEJ SEdechu modli studia knih, Ženicha, ne vyučujícího, Boha, ne člověka, temnoty, ne jasu, neptej se světla ohně, který úplně rozněcuje úchvatnými pomazáními a horoucností tužeb těText:áší do Boha.“ Šárka Grauová Sv. Bonaventura,  Putování mysli do Boha 7.6, Krystal, Praha, 1997, 64; celý text na https www.frantiskanstvi.cz/lud/Itinenarium.pdf Ilustrace: Markéta Typovská „…hlavním záměrem této posvátné nauky je učit poznání o Bohu, a nejenom UČITd sám o sobě j pokud je původem věcí a jejich cílem“ Text: Tomáš Akvinský, Teologická summa I.2, celý text je na http://www.cormierHana Rendlováeolog Icast.html [ URL "http://www.cormierop.cz/Summa-teologicka-Icast.html"] Ilustrace: Oleksandra Hontar „A poněvadž bytnost Boží je život, ne však pohyb, …nejsou věci v Bohu poBYTNOSTbrž život.“ Tomáš Akvinský, Teologická summa I.18 celý text je na http://www.cormierText:/Summa-teolog Icast.html [ URL "http://www.cormierop.cz/Summa-teologicka-Icast.html"] Vladimír Špaček Ilustrace: Anna Gorodetskaia „…ačkoli zla jsou ve vědění Božím… nejsou v Bohu jako od Boha stvořená nVŠECHNOněho udržov jako mající pojem v Bohu; neboť jsou od Boha poznávána skrze pojmy dober.“ Text: Tomáš Akvinský, Teologická summa I.18, celý text je na http://www.cormieJan Hrehamma-teolo Icast.html [ URL "http://www.cormierop.cz/Summa-teologicka-Icast.html"] Ilustrace: Violetta Lukash „Duše totiž nedokáže spočinout v nicnedělání: buď jde po své cestě k dokDUŠEosti, nebo se zpět.“ Text: Kateřina Sienská, Dialog s Boží prozřetelností 49, Krystal, 1998, 83. Kristína Hrehová Ilustrace: Daniela Poláková „Duše totiž nedokáže spočinout v nicnedělání: buď jde po své cestě k dokDUŠEosti, nebo se zpět.“ Text: Kateřina Sienská, Dialog s Boží prozřetelností 49, Krystal, 1998, 83 Daniela Brůhová Ilustrace: Lucie Mudráková „Avšak mír Boží je utišení mysli zakotvené v ctnostech. Z toho je zřejméPOKOJkaždý člověk, ve zločinu ztrácí svým jednáním mír církve svaté. Neboť v 9. kapitole Jobovy knihy (v.4) j napsáno: ,Kdo se mu kdy vzepřel, a žil dál v pokoji?’“ Text: Andrii Meleshko Jan Hus, Sermo de pace /Řeč o míru, Praha: Kalich, 1963, 31. Ilustrace: Karolína Šťastná „Proč bychom neměli důvěřovat, že se mohou znovu stát ovcemi ti, kdo se ZNOVUí stali vlky? Jan Hus, Sermo de pace /Řeč o míru, Praha: Kalich, 1963, 57. Text: Kwang Hyun Ryu Ilustrace: Jaromíra Zálišová „Proč bychom neměli důvěřovat, že se mohou znovu stát ovcemi ti, kdo se DŮVĚROVATali vlky? Jan Hus, Sermo de pace /Řeč o míru, Praha: Kalich, 1963, 57 Text: Vlasta Lišková Ilustrace: Eva Cibulková „…doporučují svatí Otcové učit se z Božího Písma, abychom uslyšeli samotPRAMENána, jak říká: ,Zkoumejte Písmo a v něm najdete život věčný. ’ Vždyť, jak říká apoštol, ,všecko, co napsáno, bylo napsáno k našemu poučení. ’ …svatí, kteří bojovali se smysText:racovali též svých srdcí, čímž očistili svou mysl od vášní, získali Pána i duchem posSamora Ayivor aby kteří hoříme plameny vášní, ukázali, jak načerpat živou vodu z pramene Písma.“ Ilustrace: Nil Sorský, Pravidla duchovního života,17, in Michal Řoutil (ed), Život Kateřina Svobodová hesychasty, Červený Kostelec: Mervart, 2022, 85. „Všichni lidé chodí pod sluncem zářícím na nebesích a slunce se dívá na VIDÍhny i na každé zvlášť; stejně tak chodí lidé před všudypřítomným a vševidoucím Bohem a oči Hospodinovy vi kdo učiní nebo zamýšlí učinit, či na co jen pomyslí.“ Text: Kristina Stránská Tichon Zadonský, Duchovní poklad (Výbor), Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství,  2 Ilustrace: Klára Chmelíková „Vidíme, že v zrcadle se zobrazuje to, k čemu je zrcadlo obráceno. TotéžVIDÍME o lidské du Tichon Zadonský, Duchovní poklad (Výbor), Kostelní Vydří: Karmelitánské Text:datelství, 20 Martin Čihák Ilustrace: Samuel Mašek „Toužila jsem po životě, neboť jsem dobře chápala, že nežiju, ale jen boTOUŽITroti stínu s Terezie z Avily, Kniha života 8.12, Praha: Karmelitánské nakladatelství,Text:, 91. Ingrid Puskajlerov Ilustrace: Veronika Rogulská TOUŽIT „Toužila jsem po životě, neboť jsem dobře chápala, že nežiju, ale jen bojuju proti stínu s Text: Terezie z Avily, Kniha života 8.12, Praha: Karmelitánské nakladatelství,Štépánka Paluchník Ilustrace: Bára Pospíšilová „Zdávalo se mi, že Bůh je mi velmi nablízku, a jelikož jsem na začátku nNABLÍZKU že on je věcech, zdálo se mi to nemožné.“ Text: Terezie z Avily,Kniha života 18.15, Praha: Karmelitánské nakladatelství,Martin Baláš Ilustrace: Johana Menčíková „…mnohé duše upadají do omylu, když chtějí létat dříve, než jim Pán dá kLÉTAT.“ Terezie z Avily, Kniha života 31.18,  Praha: Karmelitánské nakladatelstvText:21, 285. Barbora Mráčková Ilustrace: Hana Kořánová „…kdo na tebe hledí, zůstane plný úžasu nad tvým majestátem, ale ještě vŽASNOUTne, když vi Pane, jak pokorný a láskyplný jsi ke tvoru, jako jsem já.“ Terezie z Avily, Kniha života 37.6 , Praha: Karmelitánské nakladatelstvíText:1, 341. Darina Bártová Ilustrace: Helena Marie Vokál Galerie všech ilustrací: