1997/2 (3)

Rozumná bohoslužba (poznámka)

Autor:

Vlastimil Sláma

Citace:

SLÁMA, Vlastimil. Rozumná bohoslužba (poznámka). Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 101-103.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


V čem je Jan Štefan žákem J. L. Hromádky. Reakce na článek v Teologické reflexi 2, 1996, str. 122-135 (poznámka)

Autor:

Jan Dus

Citace:

DUS, Jan. V čem je Jan Štefan žákem J. L. Hromádky. Reakce na článek v Teologické reflexi 2, 1996, str. 122-135 (poznámka). Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 104-109.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Nad „husovským číslem“ teologických textů (poznámka)

Autor:

Jana Nechutová

Citace:

NECHUTOVÁ, Jana. Nad „husovským číslem“ teologických textů (poznámka). Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 109-110.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Kosmický rozměr christologie a soteriologie (poznámka)

Autor:

Jindřich Halama Jr.

Citace:

HALAMA, Jindřich. Kosmický rozměr christologie a soteriologie (poznámka). Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 110-113.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Pořádání světa a tančící moudrost

Autor:

Dalibor Antalík

Abstrakt:

DANCING WISDOM

Proverbs 8,22-31 form an integral part of the didactic poem in Prov 8-9, This passage includes a cosmogonic myth in which the poet increases, in comparison with the other Old Testament’s and extrabiblical mythic traditions, the reflection of the commencements and enriches it by speaking about the personificated preexistent Wisdom, Yahweh ‘created’ her (q-n-h in v. 22a) throughout the ‘tipping out’ (n-s-k I in v. 23a). This act could evoke either an archaic picture of artistry (metal-moulding) or more likely a Hellenic concept of divine emanation. Hokhma as a forming principle of the world chronologicaly precedes the chaos itself. The image of this chaos in Prov 8,22-31 as well as in the other religious cultures (Egyptian, Mesopotamian, Ugaritic and Greek) is articulated using the ambivalent aquatic symbolism. From the stylistic point of view, the poem resembles some parts of other important literary documents of Ancient Near East (Gen 2,4b-7; Hymn of Ptah 1.1-7; The Creation of the world by Marduk 1,1-18; Enuma Elish 1,1-9). But among them, it’s impossible to detect the development analogous to the scheme of creation in Prov 8,22-31: Yahweh - Wisdom - chaos - world. The conceptual model used by the author is not creationist but theomachist (vv. 27-30a) as well as in the other passages of Ketubim. Hokhma takes part in Yahwe's battle with the chaos, although only in the passive way. Her participation is active uniquely before and after the creative work, i.e. at the moment when she rejoices resting ‘Builder of Earth’ by her dance (v. 24s and v. 30s). Her dance becomes, in the view of the sapiential literature, the metaphor of the joyful adoration.

Citace:

ANTALÍK, Dalibor. Pořádání světa a tančící moudrost. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 115-132.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Filosofický problém nepředmětnosti a jeho možný teologický dosah, II. část

Autor:

Ladislav Hejdánek

Abstrakt:

THE PHILOSOPHICAL PROBLEM OF CONCEPTUAL NON-OBJECTIVITY AND ITS POSSIBLE THEOLOGICAL CONSEQUENCES

Critical analysis of the traditional (originally Greek) conceptuality shows its limits, important especially for philosophy and theology. The main problem consists in the usual connection between concepts and respective ‘intentional objects', i.e. intellectual constructions (models). Theologians have good reasons for being interested in philosophers trying to save conceptuality, but to orient their thoughts to ‘intentional non-objects’ as well as to ‘non-objective’ aspects of actual beings.

Citace:

HEJDÁNEK, Ladislav. Filosofický problém nepředmětnosti a jeho možný teologický dosah, II. část. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 133-144.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Vyznávám jeden křest na odpuštění hříchů

Autor:

Jan Štefan

Abstrakt:

ICH BEKENNE EINE EINIGE TAUFE ZUR VERGEBUNG DER SÜNDEN

Veranlaßt durch die neueste Taufdebatte in der EKBB bietet der Prager Systematiker (1958), der sich als lutherischer Barthianer versteht, eine komprimierte Tauf lehre an. Im Unterschied zu seinen barthianischen Lehrern ist er der Meinung, daß

das nachkonstantinische Zeitalter in Tschechien noch nicht angekommen ist. Des wegen bezieht er die KD lV/4-Taufkritik auf evangelische Kirche der Gegenwart. Er selber sieht in der Kindertaufe die uneigentliche und abgeleitete Form der christlichen Taufe, die nur bei der praktizierten Taufdisziplin relativ verantwortbar ist. Die prinzipielle Annahme der Möglichkeit der Kindertaufe hält er für das Erkenntniszeichen der Reformationskirchen. Dogmatische Kindertaufverweigerer weist er in die Baptisten- Gemeinden ein; bei Wiedertäufern befürchtet er spätere Wiederholung ihrer Erwachsenentaufe.

Citace:

ŠTEFAN, Jan. Vyznávám jeden křest na odpuštění hříchů. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 145-165.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Gilles Kepel: Boží pomsta. Křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět

Autor:

Josef Smolík

Citace:

SMOLÍK, Josef. Recenze: Gilles Kepel: Boží pomsta. Křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 166-168.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Výklad starocírkevních perikop pro zvěstování v církvi: Evangelia. Díl druhý - neděle po Trojici

Autor:

Pavel Filipi

Citace:

FILIPI, Pavel. Recenze: Výklad starocírkevních perikop pro zvěstování v církvi: Evangelia. Díl druhý - neděle po Trojici. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 169-170.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Zdeněk Bonaventura Bouše: Epilegomena

Autor:

Jan Heller

Citace:

HELLER, Jan. Recenze: Zdeněk Bonaventura Bouše: Epilegomena. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 170-174.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Etika a dnešek. Sborník referátů z mezinárodního semináře

Autor:

Boris Merhaut

Citace:

MERHAUT, Boris. Recenze: Etika a dnešek. Sborník referátů z mezinárodního semináře. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 174-176.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Karl Barth: Gespräche 1964-1968

Autor:

Jan Štefan

Citace:

ŠTEFAN, Jan. Recenze: Karl Barth: Gespräche 1964-1968. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 176-178.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Jiří Hanuš: Snění v plné bdělosti. Rozhovory s Odilonem Ivanem Štampachem

Autor:

Pavel Filipi

Citace:

FILIPI, Pavel. Recenze: Jiří Hanuš: Snění v plné bdělosti. Rozhovory s Odilonem Ivanem Štampachem. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 179-180.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Rolf Rendtorff: Hebrejská bible a dějiny. Úvod do starozákonní literatury

Autor:

Martin Prudký

Citace:

PRUDKÝ, Martin. Recenze: Rolf Rendtorff: Hebrejská bible a dějiny. Úvod do starozákonní literatury. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 180-184.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Petr Pokorný: Theologie der lukanischen Schriften

Autor:

Filip Karfík

Citace:

KARFÍK, Filip. Petr Pokorný, Theologie der lukanischen Schriften. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 184-185.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky

Autor:

Petr Pokorný

Citace:

POKORNÝ, Petr. Recenze: Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/2 (1997), s. 185-186.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).



Poslední změna: 8. únor 2024 02:10 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Váš názor
Kontakty

Univerzita Karlova

Evangelická teologická fakulta

Černá 646/9

110 00 Praha 1


221 988 216


ID datové schránky UK: piyj9b4


Jak k nám