1997/1 (3)

Rok/Year: 1997

Ročník/Volume: 3

Číslo/Issue: 1


Martin Chamrád

Potřeba nové interpretace (poznámka)

Jan Heller

Nelpění a tao (poznámka)

Peter Beier

Slyšte a rozumějte. Kázání při bohoslužbách k znovuvysvěcení berlínského dómu v neděli sv. Trojice, 6. června 1993

Petr Novotný

Deuteronomium 6 — Přísloví 3

Jiří Mrázek

Komu je psáno Matoušovo evangelium

Noemi Rejchrtová

Svatý Vojtěch v zrcadle české reformace

Josef Smolík

Evangelická teologie v českých zemích

Ladislav Hejdánek

Filosofický problém nepředmětnosti a jeho možný teologický dosah

Igor Kišš

Kozmické dimenzie kristológie a soteriológie

Jakub S. Trojan

Křesťanské politické strany — Ano? Ne?

Stanislav Segert

Recenze: Petr Zemánek: Ugaritischer Wortformenindex

Petr Sláma

Recenze: Kornelis Heiko Miskotte: Biblická abeceda

Jan Štefan

Recenze: Jan Milíč Lochman: Krédo. Základy ekumenické dogmatiky

Noemi Rejchrtová

Recenze: Jan Hus mezi epochami, národy a konfesemi

Pavel Filipi

Recenze: J. B. Souček: Bláznovství kříže. Smysl a význam paradoxu v Novém zákoně

Jindřich Halama Jr.

Recenze: Bernhard Häring: Láska je víc než přikázání

Pavel Filipi

Recenze: Otto Hermann Pesch: Druhý vatikánský koncil. Příprava, průběh, odkaz

Olga Nitrová

Recenze: Petr Sandera: Význam skal a kamenů v pohledu Starého zákona

Ladislav Beneš

Recenze: Marielene Leistová: První zkušenost s Bohem

Jiří Mrázek

Recenze: Christoph Kühler: Jesu Gleichnisse als Poesie und Therapie

Jan Heller

Recenze: Pavel Filipi: Kdo slyší můj nářek? Poselství kajících žalmů

Jaroslav Sýkora

Recenze: Walter Kasper: Dogma pod Božím slovem

Stanislav Segert

Recenze: Thomas Hübner: Adolf von Harnacks Vorlesungen über das Wesen des Christentums...

Pavel Filipi

Recenze: Klemens Richter: Liturgie a život. Co bychom měli vědět o mši, o církevním roku a smyslu liturgie

Disertační a habilitační práce přijaté a obhájené v roce 1996

Plný text celého čísla (pdf)

Obálka (pdf)

Obsah (pdf)

Potřeba nové interpretace (poznámka)

Autor:

Martin Chamrád

Citace:

CHAMRÁD, Martin. Potřeba nové interpretace (poznámka). Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 5-7.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Nelpění a tao (poznámka)

Autor:

Jan Heller

Citace:

HELLER, Jan. Nelpění a tao (poznámka). Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 7-9.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Slyšte a rozumějte. Kázání při bohoslužbách k znovuvysvěcení berlínského dómu v neděli sv. Trojice, 6. června 1993

Autor:

Peter Beier

Citace:

BEIER, Peter. Slyšte a rozumějte. Kázání při bohoslužbách k znovuvysvěcení berlínského dómu v neděli sv. Trojice, 6. června 1993. Přeložil Ladislav Beneš. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 11-16.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Deuteronomium 6 — Přísloví 3

Autor:

Tomáš Novotný

Abstrakt:

DEUTERONOMY 6 — PROVERBS 3

Striking similarities between these texts suggest that there must be some relation between them. The most probable explanation seems to be that the text of Proverbs 3 was composed in dependence on the passage from Deuteronomy (unless both of them were influenced by the same source). This supposition implies following: First, it proves that the Book of Proverbs was not a collection of randomly gathered sayings, but it was a carefully composed "theological" work. Second, it shows that the Book of Proverbs can be understood only in the realm of Yahwistic theology. Third, it clarifies the meaning of som Hebrew terms (namely me’od) by comparing their use in these two parallel texts. And last, it points out (if the all conclusions are correct) the special place of Deuteronomy 6 in Jewish theology as soon as at the time of the origin of the Book of Proverbs.

Citace:

NOVOTNÝ, Tomáš. Deuteronomium 6 — Přísloví 3. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 17-20.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Komu je psáno Matoušovo evangelium

Autor:

Jiří Mrázek

Abstrakt:

DIE ADDRESSATEN DES EVANGELIUMS NACH MATTHÄUS

Matthäus schreibt nicht an Heidenchristen die sich intensiv mit dem AT beschäftigen (gegen Strecker), sondern an Christen jüdischer Herkunft, für die erst der Anschluß aus der Synagoge zum Anlaß wurde, das Markus-Evangelium anzunehmen und die Heidenmission zu akzeptieren (so Luz). Diese Zusammenhänge beantworten die Frage, warum ein Evangelium, das offenbar an Markus anknüpft, den Eindruck eines Rückschrittes entstehen läßt: Probleme, die Markus als gelöst beiseite läßt, stehen erneut zur Debatte. Der Nachdruck auf die Erfüllung des Gesetzes ist in diesem Evangelium kein moralistischer und stellt keine Polemik mit Paulus dar, sondern wehrt sich eben gegen die moralisierende Auffassung der Synagoge der damaligen Zeit. Matthäus macht den Anspruch geltend, die Reduktion auf Gnade und Glauben sei gerade die "bessere Gerechtigkeit" im Vergleich mit der Einhaltung vieler alttestamentlicher Gebote. Aus ähnlicher Position polemisiert er auch mit irgendeiner Form des charismatischen Christentums: Barmherzigkeit (als der Wille des himmlischen Vaters) sei wichtiger als die attraktivsten Geistesgaben.

Citace:

MRÁZEK, Jiří. Komu je psáno Matoušovo evangelium. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 21-25.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Svatý Vojtěch v zrcadle české reformace

Autor:

Noemi Rejchrtová

Abstrakt:

DER HEILIGE VOJTĚCH (ADALBERT) IM SPIEGEL DER TSCHECHISCHEN REFORMATION

Die Gestalt des Prager Bischofs-Märtyrers (gest. 23. 4. 997, kanonisiert 999) erscheint im Spiegel der Tschechischen Reformation sehr matt und eher periphär. In Traktaten, Predigten und Liedern der Theologen des Hussitismus und der Brüderunität kommt sein Name äusserst selten vor. Das dürfte auf die Tatsache zurückzuführen sein, dass Vojtěch, über das „blinde Volk“ der halbheidnischen tschechischen Stämme enttäuscht, seinen Bischofsdienst in Prag verlassen hat, um sich der Missionstätigkeit unter den polnischen Stämmen zu widmen. Zum Ideal des Priesters, und des Bischofs in der hussitischen Zeit gehört jedoch, dass dieser bei seinem Volk bleibt, auch wenn er auf Unverständnis stösst.

Citace:

REJCHRTOVÁ, Noemi. Svatý Vojtěch v zrcadle české reformace. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 26-30.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Evangelická teologie v českých zemích

Autor:

Josef Smolík

Abstrakt:

EVANGELISCHE THEOLOGIE IN DEN TSCHECHISCHEN LÄNDERN

Der Text Wurde auf dem Symposium „Tausend Jahre der tschechischen Theologie - Inspiration für heute und morgen“, das zum 80. Geburtstag Mons. Dr. Otto Madrs am 13. 2. 1997 unter der Teilnahme des Kardinals Vlk veranstaltet war, vorgetragen. Der Autor geht aus der Krisis des gregorianischen Modells aus, die in der Nicht bewältigung der politischen und geistlichen Macht beruht. Um die Lösung bemühte sich P. Chelčický, dessen Gedanken zu verwirklichen sich die Brüderunitat anstrebte (Bischof Lukas von Prag). Das koinonische Leben der Brüdergemeinden war für J. A. Comenius die Quelle der dialogischen Auffassung der Wirklichkeit und der Wahrheit, die lebendig ist. In diesem Zusammenhang kann man mil F. Palacký und T. G. Masaryk auch über das demokratische Ethos der Brüder sprechen. — Die evangelische Theologie nach der Unterbrechung durch die Gegenreformation knüpfte im 19. und 20. Jahrhundert an den deutschen theologischen Liberalismus an. Einige tschechischen Theologen aus der evangelischen und aus der hussitischen Kirche werden genannt. Die Theologie wurde stark durch den Nationalismus und die antirömisch-katholische Einstellung gefärbt. Einen radikalen Wechsel bedeutete die Theologie J. L. Hromádkas, der auf die gemeinsamen Wurzeln der Orthodoxie, des römischen Katholizismus und des Protestantismus hingewiesen hat. Im Beitrag wurde das Bedauern für den tschechischen Nationalismus und Antikatholizismus der Protestanten ausgesprochen. So ist auf Grund der Theologie Hromádkas und der Äußerungen des Kardinals J. Beran auf dem II. Vaticanum eine neue ökumenische Bibelübersetzung (M, Bič, J.B. Souček) zu sehen.

Citace:

SMOLÍK, Josef. Evangelická teologie v českých zemích. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 31-35.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Filosofický problém nepředmětnosti a jeho možný teologický dosah

Autor:

Ladislav Hejdánek

Abstrakt:

THE PHILOSOPHICAL PROBLEM OF CONCEPTUAL NON-OBJECTIVITY AND ITS POSSIBLE THEOLOGICAL CONSEQUENCES

Critical analysis of the traditional (originally Greek) conceptuality shows its limits, important especially for philosophy and theology. The main problem consists in the usual connection between concepts and respective "intentional objects", i.e. intellectual constructions (models). Theologians have good reasons for being interested in philosophers trying to save conceptuality, but to orient their thoughts to "intentional non-objects" as well as to "non-objective" aspects of actual beings.

Citace:

HEJDÁNEK, Ladislav. Filosofický problém nepředmětnosti a jeho možný teologický dosah. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 36-45.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Kozmické dimenzie kristológie a soteriológie

Autor:

Igor Kišš

Abstrakt:

COSMIC DIMENSIONS OF CHRISTOLOGY AND SOTERIOLOGY

Salvation in Christ does not have only a spiritual dimension in the salvation of individuals, but also a cosmic dimension in salvation of all the Universe. We can see this in the Israelite prophets, as well as in the Apostle Paul, in Acts and in Revelation. Later, we find such ideas in the Church Fathers, then in Cusanus, Comenius and also Luther. Christ is not only the Ecclesiokrator, but also the Pantokrator. We must purify the Biblical idea of apokatastasis ton panton from an Origenian misinterpretation. For this reason, theology has to support all strivings for humanization of the world. Because the world is created through the Logos, the world must be humane. Only a humane state, humane medicine, humane economics, etc. is in accordance with the idea that the world is created through the Logos.

Citace:

KIŠŠ, Igor. Kozmické dimenzie kristológie a soteriológie. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 46-58.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Křesťanské politické strany — Ano? Ne?

Autor:

Jakub S. Trojan

Abstrakt:

CHRISTIAN POLITICAL PARTIES — YES OR NO?

The author is reconsidering the problem of Christian political parties and "Christian" politics. He holds the political life for an unavoidable part of Christian responsibility and Christian politics and even Christian political parties for possible. This, however,is a very delicate matter. The word "Christian" must not be used to designate norms or values which the politician or party is intending to fight for. To say "Christian politics" is to appeal to the norm by which our political engagement is to be judged. This opens the possibility of a broadly open and ecumenically oriented Christian politics.

Citace:

TROJAN, Jakub S. Křesťanské politické strany — Ano? Ne?. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 59-63.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Petr Zemánek: Ugaritischer Wortformenindex

Autor:

Stanislav Segert

Citace:

SEGERT, Stanislav. Recenze: Petr Zemánek: Ugaritischer Wortformenindex. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 64-66.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Kornelis Heiko Miskotte: Biblická abeceda

Autor:

Petr Sláma

Citace:

SLÁMA, Petr. Recenze: Kornelis Heiko Miskotte: Biblická abeceda. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 66-68.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Jan Milíč Lochman: Krédo. Základy ekumenické dogmatiky

Autor:

Jan Štefan

Citace:

ŠTEFAN, Jan. Recenze: Jan Milíč Lochman: Krédo. Základy ekumenické dogmatiky. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 68-73.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Jan Hus mezi epochami, národy a konfesemi

Autor:

Noemi Rejchrtová

Citace:

REJCHRTOVÁ, Noemi. Recenze: Jan Hus mezi epochami, národy a konfesemi. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 73-74.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: J. B. Souček: Bláznovství kříže. Smysl a význam paradoxu v Novém zákoně

Autor:

Pavel Filipi

Citace:

FILIPI, Pavel. Recenze: J. B. Souček: Bláznovství kříže. Smysl a význam paradoxu v Novém zákoně. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 75-76.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Bernhard Häring: Láska je víc než přikázání

Autor:

Jindřich Halama Jr.

Citace:

HALAMA, Jindřich. Recenze: Bernhard Häring: Láska je víc než přikázání. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 76-79.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Otto Hermann Pesch: Druhý vatikánský koncil. Příprava, průběh, odkaz

Autor:

Pavel Filipi

Citace:

FILIPI, Pavel. Recenze: Otto Hermann Pesch: Druhý vatikánský koncil. Příprava, průběh, odkaz. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 79-82.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Petr Sandera: Význam skal a kamenů v pohledu Starého zákona

Autor:

Olga Nytrová

Citace:

NYTROVÁ, Olga. Recenze: Petr Sandera: Význam skal a kamenů v pohledu Starého zákona. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 82-84.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Marielene Leistová: První zkušenost s Bohem

Autor:

Ladislav Beneš

Citace:

BENEŠ, Ladislav. Recenze: Marielene Leistová: První zkušenost s Bohem. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 84-85.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Christoph Kühler: Jesu Gleichnisse als Poesie und Therapie

Autor:

Jiří Mrázek

Citace:

MRÁZEK, Jiří. Recenze: Christoph Kühler: Jesu Gleichnisse als Poesie und Therapie. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 85-87.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Pavel Filipi: Kdo slyší můj nářek? Poselství kajících žalmů

Autor:

Jan Heller

Citace:

HELLER, Jan. Recenze: Pavel Filipi: Kdo slyší můj nářek? Poselství kajících žalmů . Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 88-90.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Walter Kasper: Dogma pod Božím slovem

Autor:

Jaroslav Sýkora

Citace:

SÝKORA, Jaroslav. Recenze: Walter Kasper: Dogma pod Božím slovem Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 90-92.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Thomas Hübner: Adolf von Harnacks Vorlesungen über das Wesen des Christentums...

Autor:

Stanislav Segert

Citace:

SEGERT, Stanislav. Recenze: Thomas Hübner: Adolf von Harnacks Vorlesungen über das Wesen des Christentums.... Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 92-94.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Recenze: Klemens Richter: Liturgie a život. Co bychom měli vědět o mši, o církevním roku a smyslu liturgie

Autor:

Pavel Filipi

Citace:

FILIPI, Pavel. Recenze: Klemens Richter: Liturgie a život. Co bychom měli vědět o mši, o církevním roku a smyslu liturgie. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 94.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).


Disertační a habilitační práce přijaté a obhájené v roce 1996

Citace:

Disertační a habilitační práce přijaté a obhájené v roce 1996. Teologická reflexe/Theological Reflection. 3/1 (1997), s. 95.

Plný text (pdf)

This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).



Poslední změna: 8. únor 2024 01:13 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Váš názor
Kontakty

Univerzita Karlova

Evangelická teologická fakulta

Černá 646/9

110 00 Praha 1


221 988 216


ID datové schránky UK: piyj9b4


Jak k nám